08:15 | شنبه 29 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day

برچسب:

دانشگاه علامه طباطبایی

مالیات داشتیم بحران‌ مالی نداشتیم
پایگاه خبری راد: هم‌زمان با آماده شدن لایحه مالیات بر عائدی سرمایه توسط وزارت اقتصاد، یک اقتصاددان معتقد است اگر طرح‌هایی که در راستای اخذ مالیات بر عائدی سرمایه که در سال ۱۳۹۲ در مجلس شورای اسلامی مطرح شده بود تصویب می‌شد در سال ۱۳۹۷ با بحران‌های مالی دست‌ به گریبان نبودیم.
تخصیص ارز دولتی به واردات کاغذ سیگار؛ بی‌اطلاعی یا دست‌های پنهان!؟
پایگاه خبری راد: عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی علت تخصیص ۱۶ میلیون دلار ارز دولتی به واردات کاغذ سیگار را عدم اطلاع از مسائل اقتصادی یا دخالت دست‌هایی برای عدول از قواعد می‌داند.
فاصله گرفتن جغرافیدانان از علم جغرافیا / سازمان‌ها با جغرافیدانان همکاری خیلی کمی دارند
پایگاه خبری راد: نایب رئیس انجمن جغرافیای ایران با تعریف دانش جغرافیا به عنوان دانش آگاهی انسان بر ضوابط و ظرفیت‌های محیط گفت: متاسفانه در ۱۵ سال اخیر بعضی دوستان به دلیل جذابیت‌هایی که برنامه‌ریزی در شهر، روستا، کشاورزی، صنعت و سرزمین داشته، از مقوله‌های جغرافیایی فاصله گرفتند و به مرزهای دانش‌های دیگر نزدیک شده‌اند و این ایراد و اشکال بزرگی است که من در آموزش جغرافیا می‌بینم.
سازمان حمایت را منحل کنید!
پایگاه خبری راد: عضو هیأت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: وجود سازمان حمایتی که به وظایف خود عمل نکرده و با عدم نظارت واقعی، دست گران‌فروشان را برای گران‌فروشی باز گذاشته و مردم را متحمل ضرر کرده است؛ سودی نداشته و عملا نبودش بهتر از بودنش است.
بی‌برنامگیِ سازمانی پر خرج در سال سخت اقتصادی!
پایگاه خبری راد: شرایط رکود تورمی از یک سو و اعمال فشار بر صادرات نفت ایران از سوی دیگر دو عامل اساسی هستند که فشارها بر سازمان امور مالیاتی را بسیار بیشتر از گذشته می‌کنند، با این حال مسئولان سازمان امور مالیاتی تا این لحظه درباره برنامه‌های خود برای مواجهه با این شرایط در سال سخت اقتصادی، پاسخی به پیگیری‌ها نداده‌اند.
از "بدخیم‌ تلقی شدن سیلاب و مدیریت آن" تا "وظایف رسانه‌ها در مواقع بحران"
پایگاه خبری راد: مشاور وزیر نیرو و رئیس مرکز امور اجتماعی منابع آب و انرژی با اشاره به این که مساله سیلاب و مدیریت آن یک پدیده بدخیم (super wicked problems) تلقی می‌شود، بر ضرورت دخیل‌شدن رسانه‌ها در برطرف کردن آن تاکید کرد و گفت: در خصوص پدیده‌های بدخیم باید از "رویکرد همه با هم" (Altogether Approach) و میان بخشی برای حل مساله استفاده کرد.
برای جبران خسارت سیل از کدام جیب پول برداریم؟
پایگاه خبری راد: ایجاد خسارت در حوزه‌های زیرساختی، کشاورزی و مسکونی در سیلاب اخیر باعث شده دولت برای تأمین مالی این خسارات از محلی غیر از بودجه به تکاپو بیفتد؛ در این باره یک اقتصاددان معتقد است استفاده از تسهیلات بانکی به دلیل افزایش اضافه برداشت بانک‌ها و بدهی آنها به بانک مرکزی باعث افزایش پایه پولی و تشدید تورم خواهد شد و در عوض دولت بهتر است برای جبران خسارات و جبران کسری بودجه به اصلاح یارانه‌های انرژی فکر کند.
معاون جدید امور اقتصادی وزارت اقتصاد منصوب شد
پایگاه خبری راد: وزیر امور اقتصادی و دارایی در حکمی محمدعلی دهقان دهنوی را به عنوان معاون جدید امور اقتصادی این وزارتخانه به جای حسین میرشجاعیان منصوب کرد.
پیشنهادی برای تامین مالی خسارات سیل
پایگاه خبری راد: بروز سیل علاوه بر خسارات جبران‌ناپذیر جانی، خسارات متعدد مالی به مردم و اقتصاد کشور تحمیل کرده است؛ به گونه‌ای که که یک اقتصاددان، بودجه بازسازی این خسارت را 100 هزار میلیارد تومان برآورد کرده و می‌گوید که دولت می‌تواند برای جبران این هزینه‌ها نسبت به انتشار اوراق قرضه اقدام کند.
مرجعیت قیمت‌گذاری زعفران حق ایران است
پایگاه خبری راد: حمیدرضا برادران شرکا با اشاره به راه‌اندازی معاملات آتی و اختیار معامله زعفران در بورس کالا گفت: با توجه به اینکه ۹۰ درصد از زعفران دنیا در ایران تولید می‌شود ایران باید مرجع قیمت زعفران جهان باشد؛ بورس کالا می‌تواند با ابزارهای مالی مناسب سبب شود که ایران مرجع قیمت زعفران شود.
گوش به زنگ باشید؛ کوپن‌ها برمی‌گردند!
پایگاه خبری راد: طرح دوباره کوپن‌های توزیع مواد غذایی بعد از سال‌ها این بار با عنوان "کالابرگ‌های الکترونیک" در مجلس به تصویب رسید.
چرا دولت الکترونیک محقق نمی‌شود؟
پایگاه خبری راد: "ایجاد شفافیت"، "جلوگیری از ایجاد رانت" و "صرفه جویی در هزینه‌ها" از کارکردهای اصلی "دولت الکترونیکی" هستند؛ اما چرا چنین طرح خوبی علی‌رغم همه تبلیغاتی هم که برای آن می‌شود، کاملا اجرایی نمی‌شود؟ یک اقتصاددان پاسخ این سوال را در عدم هماهنگی دستگاه‌ها با یکدیگر می‌داند و معتقد است که زیرساخت‌های چنین طرحی همین حالا هم فراهم است.
به جای کوپن، پول بدهید!
پایگاه خبری راد: مجلس در بررسی بودجه سال آینده طرح "کالابرگ‌های الکترونیک" را تصویب کرد که نوعی یارانه کالایی محسوب می‌شود که به اعتقاد یک اقتصاددان این طرح نسبت به دادن یارانه‌های ارزی بهتر است اما بهترین گزینه برای کمک به مردم در این شرایط افزایش یارانه‌های نقدی است.
ادغام باعث افزایش کفایت سرمایه بانک‌ها می‌شود
پایگاه خبری راد: یک کارشناس بانکی ادغام بانک‌های وابسته به نیروهای مسلح را مناسب دانست و گفت: ادغام در نظام بانکی موجب می‌شود، بانکی قوی‌تر با سرمایه بیشتر تشکیل شود و با کاهش شعب، شاهد کاهش هزینه‌ها و بالارفتن نسبت کفایت سرمایه و بهبود وضع مالی خواهیم بود.
مشکل کمبود منابع وجود ندارد
پایگاه خبری راد: یک استاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: ایران هر مشکلی که داشته باشد، مشکل کمبود منابع ندارد؛ اما ما قهرمان نابودکننده منابع هستیم.